Iines Aku Ankan kansikuvissa 1991-2012

Posted on 7.4.2016

0


Meillä on tuhansia vanhoja sarjakuvalehtiä. Eniten on Aku Ankkoja, vaikka niitä en itse ole koskaan lukenut – tulimme siskon kanssa joskus niin huonosti toimeen, ettei toisen nimellä tulleeseen lehteen koskettu. Tapa jäi päälle, enkä lähminyt Akuja enää sittenkään, kun olisin vapaasti saanut.

iinetusOlin pinoamassa lehtiä hyllyyn muutossa, kun katseeni pysähtyi yhteen kansikuvista. Siinä Aku ja Iines ovat ulkona talvivaatteissa, mutta vain Aku hytisee kylmästä niin, että nokkaan on muodostunut jääpuikkoja.

Ympäröivästä sarjisvuoresta oli selvää, että joka kannessa pitäisi olla huumoria. Tuumailin asiaa monelta kantilta, mutta ei vitsi kai voinut olla muukaan: Iinestä saa aina odottaa.

Aloin pohtia Iineksen roolia kansikuvissa. Äkkiotannan perusteella Iines näytti olevan mukana vain, kun tarvittiin naiseuteen liitettävissä oleva stereotypia.

Innostuin tästä keräämään kaikki Iines-kannet erilleen muista ja jakamaan ne vielä edelleen ryhmiin selkeimmin edustetun stereotypian mukaan. Kaksikymmentä vuotta ja tuhat kantta läpi plärättyäni voin todeta löytäneeni kaikki odottamani teemat, ja enemmänkin:

Takaisin keittiöön (8 kpl)

iines_keittiöIines tarjoilee, kokkaa, leipoo tai on muuten tekemisissä ruokahuollon kanssa. Esimerkiksi kannessa 48/2005 ankanpojat leikkivät enimmäkseen keittiölaitteista ja astioista rakennetun toteemipaalun ympärillä, ja ihmettelijäksi on Akun sijasta valittu Iines.

Kannen 31/2008 fokus on mattopiiskan tavoin häntäänsä käyttävässä majavassa, jonka ansiosta Aku saa laiskotella yhteisellä telttaretkellä. Iines kuitenkin ohimennen tarjoilee Akulle juotavaa – tapahtuma ei ole vitsin kannalta olennainen, vaan osa luonnollista Ankkalinnan universumin roolijakoa.

Laskin kategoriaan kannet 47/91, 25/00, 48/05, 23/06, 52/07, 23/08, 31/08 ja 43/11.

Kotiaskareet (10)

iines_askareetIines on kannessa joko vitsin keskiössä tai ohimennen pyykkäämässä, siivoamassa tai kastelemassa kasveja. Keittiötoteemin tavoin pyykinkuivaustelineellä leikkimisen kauhistelijaksi tarvitaan Iines (37/1996).

Leijaakin Iines lennättää vain, jos samalla kuivaa pyykkiä. Sama kansi-idea käytetään kahdesti numeroissa 22/1996 ja 39/1998.

Kannet 22/96, 37/96, 21/98, 34/98, 39/98, 23/00, 32/00, 30/01, 48/09 ja 18/10.

Naisen asein (5)

iines_naisenaseetIines käyttää esimerkiksi tiskiharjaa tai neulaa ja lankaa yllättävällä tavalla, tai lainaa Akun tavaroita tehdäkseen luovan (kotiaskareisiin liittyvän) ratkaisun. Aku opastaa lukijan reaktiota hölmistymällä tai harmistumalla näkyvästi.

Kun Iines on kekseliäs, idea joko liittyy johonkin naisstereotypiaan tai on muuten alleviivaavalla tavalla feminiininen (auton kiillottaminen kynsilakalla, 12/1995.) Vaihtoehtoisesti tilanne esitetään järjenvastaisena ilmentymänä Iineksen vietistä esimerkiksi tiskata kaikki lautasta muistuttavat esineet (kuten äänilevyt kannessa 23/1993.)

Kannet 23/93, 12/95, 43/96, 32/97 ja 51/98.

Miesten työt (5)

iines_miestentyötAku tekee Iineksen puolesta remonttihommat tai kantaa tämän ostoksia. Iines itse joko ei tee juuri mitään tai näyttää vihaiselta, jos työssä on mutka.

On ehkä hyvä huomata, että Akulla on sukupuolineutraalien roolien lisäksi paljon stereotyyppisiä miesten rooleja.

Kannet 36/99, 50/05, 6/07, 16/09 ja 16/10.

Turhamaisuus (5)

iines_turhamatKasvonaamiot, kampaukset, pyrstöpermanentin laitto ja muu kehollinen kauneudenhoito.

Otin tähän kategoriaan myös kannen 43/2012, jossa ankanpojat nauravat nolostuneen Akun vaatteille. Iineksen läsnäolo ja sekä Akun että Iineksen eleet kielivät Akun pukeutuneen tahtoaan vasten Iineksen muotioikun vuoksi.

Kannet 45/92, 9/93, 5/97, 47/11 ja 43/12.

Hassu hattu (6)

iines_hattuKannen vitsi perustuu Iineksen koristeelliseen hattuun.

Elääköhän epäkäytännöllisten muotihattujen vitsi tänä päivänä missään muualla kuin Disney-sarjakuvassa? Onkohan elänytkään?

Kannet 35/92, 41/95, 35/96, 41/96, 40/98 ja 16/01.

Aina saa odottaa (3)

iines_ikipuheluIines unohtuu puhelimeen ikiajoiksi tai odotuttaa itseään muuten kauan.

Kenties huomionarvoista on, että kannessa 17/2006 Iines puhelimeen unohduttuaan tekee silitysraudalla reiän (lattian lisäksi) Akun paitaan, vaikka vitsin kannalta vaate voisi yhtä hyvin olla Iineksen oma. Näin kuvaan saadaan pitkän puhelun ja silittämisen tilanteiden stereotyyppisyyden lisäksi vielä vahva ilmipantu roolijako, oli piirtäjän syy Akun sisällyttämiselle mikä tahansa.

Kannet 4/94, 19/99 ja 17/06.

Soiton tai haun kohteena (6)

iines_kohteenaIines kököttää Akun serenadin kohteena, kukkien vastaanottajana tai autoon astujana.

Näiden kansien vitseissä olennaista tuntuu olevan Akun parkkirike tai puutteellinen laulutaito, eikä ainakaan mikään yksiselitteisen negatiivisesti tulkittava Iineksen piirre. Toisaalta Iines on kansissa passiivinen Akun aloitteiden vastaanottaja, mikä pönkittää roolikliseitä.

Kannet 19/94, 47/94, 43/98, 7/03, 7/07 ja 33/12.

Hannu (8)

iines_hannuIines on kannessa vain, jotta Akulla ja Hannulla olisi syy riidellä.

Näkökulma kolmiodraamaan on karu ja pinnallinen: treffeille pääsevä mies vaihtuu, jos lippuluukulla käy huono tuuri (5/1994), ja paremman nallen tivolipelistä voittanut saa osakseen ihailua (11/2011.)

Kannet 11/92, 5/94, 3/95, 17/01, 50/01, 7/11, 11/11 ja 6/12.

Takapenkki (7)

iines_takapenkkiIines istuu kädet puuhkassa autossa tai veneessä kun Aku ohjaa, korjaa, soutaa tai on muuten aktiivisessa roolissa.

Iinestä ei saa nousemaan autosta edes tunkkia käytettäessä (42/2001.) Kun keppana auto kaatuu, syy on ilmeistä päätellen tietysti Akun.

Kannet 29/94, 33/95, 42/01, 17/03, 44/04, 5/07 ja 7/09.

Prinsessailmiö (3)

iines_prinsessaKannet, joissa Iines käyttäytyy prinsessamaisesti esimerkiksi suutelemalla sammakkoa pitkään hameeseen ja tiaraan pukeutuneena (7/2010). Itse asiassa kyseinen kansi jäi aineiston ainoaksi suoraksi prinsessaviittaukseksi: Iines on Disneyn monesta kliseeprinsessasta eroava möykky naisstereotypioita.

En ole varma, pitäisikö tähän laskea saman luonnoksen pohjalta tehtyjä luisteluaiheisia kansia 6/1997 ja 6/2011, mutta tulkitsen Iineksen eleen ja vaatteet niissä ainakin jokseenkin prinsessaleikkiin verrannollisella tavalla hienosteleviksi ja feminiinisiksi.

Kannet 6/97, 7/10 ja 6/11.

Äkkipikaisuus (15)

iines_rageKannessa 38/2009 piknikillä sataa, vaikka sanomalehti lupasi aurinkoista. Iines suuttuu luonnollisesti Akulle, koska on mieleltään heikko ja purkaa oikkujaan lähimmäisiinsä.

En pitänyt ainoana kriteerinä sitä, ettei Iineksellä ole erityisen hyvää syytä suuttua. Esimerkiksi kannessa 12/2011 suuttumus voi olla oikeutettua, mutta olennaista on Akun reaktio: itsekin ankanpojille suuttumisesta kuuluisa Aku ei reagoi mitenkään siihen, että pojat ovat pallolla rikkoneet ikkunan ja pilanneet ruoan, vaan piiloutuu pöydän taakse mömmöä naamaansa saaneelta Iinekseltä.

Kannet 4/92, 1/98, 46/98, 47/99, 24/99, 1/05, 23/05, 45/06, 37/07, 51/07, 4/09, 38/09, 6/10, 12/11 ja 29/11.

Naisen mentävä kolo (8)

iines_kaatisKannet, joissa Iines on kirjaimellisesti täyttämässä vitsissä geneeristä naisen paikkaa tilanteessa, johon ei muuten liity mitenkään.

Paras esimerkki kaatoluokaksi muotoutuneessa kategoriassa on ystävänpäiväkansi 7/2002. Hansu on syönyt lahjaksi tarkoittamastaan suklaasta melkein kaiken, koska on läskistereotyyppi. Viimeisen suklaanapin vastaanottajaksi on kuitenkin päätynyt Ankkalinnan ainoa tunnistettava nainen Iines, vaikka liehittelylle ei sarjakuvan kaanonissa ole mitään perustetta.

Muina edustavina esimerkkeinä toimivat Iines parkkitarkastajana kannessa 2/1995 ja opettajana kannessa 49/1996. Molemmat ovat perinteisiä naisten ammatteja, joissa Iines ei sarjakuvassa ole.

Kannet 8/91, 2/95, 31/95, 52/95, 49/96, 7/02, 19/05 ja 44/06.

Stereotypiattomat pääosat (21)

iines-harmitonNäissä kansissa Iines on aktiivinen hahmo, mutta kanteen ei hyvin perustein voi liittää mitään mainituista stereotypioista, tai läsnä on ainakin lieventäviä tekijöitä. Esimerkiksi pelkkä kuvan romanttinen sävy ei minusta ollut riittävä stereotypia, vaikka Iinestä aina sellaisiin kansiin tarvitaankin – samalla tavallahan Iines tarvitsee parikseen Akun.

Otin reiluuden nimissä rajatapaukset enimmäkseen tähän kategoriaan. Toisen katsojan silmin stereotypioiden pakotus saattaisi olla vielä tiiviimpää; esimerkiksi kansi, jossa Aku avaa sihijuomapullon sarvikuonon sarvella (22/2000) voisi oikeutetusti herättää kysymyksen, miksi tämäntyyppisissä kansissa aina Aku on neuvokas ja Iines passiivinen ihailija.

Kannet 51/91, 32/92, 17/93, 26/93, 22/94, 35/95, 28/96, 2/97, 52-53/98, 31/99, 22/00, 3/05, 34/05, 6/06, 15/06, 25/06, 27/06, 41/07, 29/08, 41/09 ja 13/12.

Ryhmäkuvat (15)

iines_ryhmäIines on kannessa osana isompaa ryhmää eikä erotu siitä kielteisesti tai myönteisesti. Joulun kaltaisten juhlapäivien aikoihin ilmestyneet kannet ovat enimmäkseen tällaisia.

Keikistelevä asento suoraselkäisen miesporukan keskellä ei ollut minusta riittävä peruste syyttää kantta stereotypioista, koska selkeämpiäkin tapauksia löytyi jo paljon.

Kannet 52/91, 33/93, 1/94, 28/97, 22/99, 52/99, 18/00, 45/01, 52/03, 52/05, 49/07, 12/08 ja 52/10.

Naisstereotypioiden osuus Aku Ankan kansista 1991-2012

ryhmä lukumäärä osuus Iines-kansista (125) osuus kaikista kansista (1092)
Iines kannessa 125 100 % 11,4 %
ei stereotypiaa 36 28,8 % 3,3 %
stereotypia 89 71,2 % 8,2 %

Entä sitten?

Iineksen seksistisiä rooleja on helppo vähätellä sarjakuvan huumoriin vedoten. Onhan täysin totta, että Disney-sarjakuvan maailman hahmoista useimmat ovat jonkinlaisia itsensä parodiaksi asti viritettyjä stereotyyppejä esimerkiksi rikkaista, ahneista, kekseliäistä tai epärehellisistä ihmisistä – Iineksen tapauksessa naisista. Minusta Aku Ankan edustamista sukupuolikäsityksistä kannattaa kuitenkin puhua, koska kyse on suomen luetuimmasta lastenlehdestä.

Epäilen lasten ymmärtävän seksististä huumoria kovinkaan syvällisesti tai arvostavan sitä ironisesti tai historiallisen kuriositeetin tasolla, vaikka se monelle aikuiselle olisi helppoa. Toisaalta aikuinenkin turtuu vitsiin, joka refleksinomaisesti toistetaan joka päivä – onko se enää vitsi?

Iines-vitsejä toistelemalla siirrämme uusien polvien alitajuntaan 40-luvulla Disneyn palveluksessa olleiden taiteilijoiden mielestä hauskoja kärjistyksiä sukupuolten vuorovaikutuksesta, mutta vitsien olemus selkeinä kärjistyksinä on vuosikymmenien saatossa puuroutunut Ankkalinnan maailman realiteeteiksi. Iines on alusta asti ollut se, jota pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä, ja joka silti lopulta aina suuttuu ja mäkättää Akulle – keittiössä häärääjän rooli ja koko muu stereotypioiden kirjo on kai hahmon vakiintuessa kasautunut tämän lähtökohdan päälle.

Lopuksi

Pihistin esimerkkikannet lehden sähköisen version sivuilta https://lataamo.akuankka.fi/. Kansia voi katsoa ostamatta lukuoikeutta, ja osoiterivillä numeroita muuttelemalla voi nopeasti tutkia haluamaansa kantta. Kirjoitushetkellä uusimman lehden osoite on https://lataamo.akuankka.fi/issues/fi-aa2016-14.

Onko joistain mainitsemistani kansista hankala löytää sukupuolistereotypiaa? Testaa, voisiko Akun ja Iineksen paikkoja vaihtaa keskenään niin, että kannen tilanne olisi vielä samalla tavalla humoristisesti tulkittavissa.