Läskiraati: Kotimaan herkut

Posted on 31.7.2014

0


Anton
Mähän oon laittanu sellasen alun niihin muihin et ”läskiraadissa maistelemme ruokia joita ei suomalaisessa pöydässä tavallisesti näe” blaablaa

Nii se hassu juttu siinä on se et ei me tajuta meiän omasta ruokakulttuurista yhtään sen enempää ku jostain aasialaisesta roskaruoasta

Patrik
Mä tiedän aasialaisista keittiöistä varmaan enemmän

Sami
Must tuntuu vähän et tän raadin lopuks me joudutaan johku vatsahuuhteluun

Patrik
Mitäs ny meilt löytyy

Anton
Toi jääkaapin ylähylly on kaikki nyt syötäväks

Sami
Onks pakko juoda kaljaa

Anton
Kyl sä voit skippaaki mutta se alkoholipitosuus on sama ku joku sima vissiin

Sami
Kyl sit varmaan

Mutta en jois semmosta junttikaljaa

Anton
Toi ei oo junttikaljaa toi perinnekalja jossa on tollanen mökin kuva-

Patrik
Mua on kiinnostanu tervalimppari jo pidemmän aikaa, mä en oo maistanu sitä

Sami
Sekotetaan sit lopuks kaikki

Patrik
Nyt mua naurattaa vähän…

Kotikaljaa mä oon varmaan joskus maistanu. HK:n sinist mä oon varmasti maistanu

Mä en oo maistanu MITÄÄN täältä muuta

Anton
Mul on oikeestaan vaan toi leipäjuusto, ja HK:n sininen joskus IHAN pienenä. Ja sit tota tervalimuu oon ehtiny kokeilla mut muuten kaikki on mysteeriä

Patrik
Nyt ennen ku me ollaan maistettu mitään niin kerrataans vielä mitkä on suurimmat ennakkopelot täs pöydässä

Mä luulen et mustamakkara on aika pelottava kokemus

Anton
Se joo vähän kalvaa valmiiksi

Sami
Mä luulen et toi maistuu sianruoalle

…Ei mua toi kuumota niin paljon ku se kylmä HK:n-

Patrik
Mä en oikeesti ymmärrä, mä en pysty samaistuun lainkaan

Sami
Kylmä HK:n sininen on jotenkin vaa niin etova-

Patrik
Niin syyäänks me se kylmänä, se-

Anton
Kai meiän täytyy

Tapolan Mustamakkara & Juustoportti Kirnupiimä


Sami
Miks noi kaikki ruoat on ruskeita

Patrik
Mä en luota mihinkään ruokaan mikä syödään puolukkahillon kanssa

Se ei oo ees se puolukkahillo vaan se on se minkä kanssa se syödään. Se on aina niinku-

Se on aina jotain maksaa. Laatikkoo-

Minkä kanssa syödään puolukkahilloo? Maksalaatikko, mustamakkara-

Sami
Pinaattiletut, veriletut

Anton
Tätä markkinoitiin joskus ennen meiän syntymää nimellä sian kuuma verimakkara

Jostain syyst ne kutsuu sitä mustaksmakkaraks nykyään

Mä kun näin ekan kerran kuvan jos oli se kyltti niin mä oon jotenkin niin modernityhmä et mä en ees tajunnu sitä, sian kuuma – onkse niinku hyvin kuumaa

Must se kuuma oli niinku vääräs paikas, sen pitäis olla ”kuuma sian verimakkara”-

Sami
Pikemminkin sianruokaa

Se näyttää joltain eläimelt

Anton
Se on eläintä, verta

Suolessa

Sami
Se näyttää oikeesti joltain-

Anton
Verinen suoli-

Patrik
Turpa kii

Mä en oikeesti syö sitä kohta

Sami
Mieti jos se ois joku eläin joka vois vaan tulla vastaan

Jostain hiekkakasast nousee mustamakkara

Anton
Puolet teille ja puolet mulle?

Patrik
Turpa kii

Sami
Mä en syö yhtään

Voiks pidättää hengitystä ku tota maistaa

Anton
Hei, tän kaa pitää juoda piimää

Sami
Ei! En halua

Patrik
Mä olin just sanomassa että mä varmaan tarvin jotain millä saada alas tää mustamakkara

Sami
Mä en haluu sitä piimää-

Anton
Hauska tarina piimästä

Katoin kaupassa piimähyllyy ja siel oli kaikki piimät jotain sellasii ABC-vitamiinipiimä lacidofilussuperbakteeripiimä ja piimäpiimä ja gefiluspiimä. Mut niinku ihan tavallinen piimä, missä

Mä en tiedä onks kirnupiimässä jotain olennaist eroo mut tää oli niinku ainoo purkki jos ei ollu jotain sellast et valkosemmat hampaat ja mukana lelu

Sami
Sianruokaa kaikki tyynni

Mun mahalaukku pakenee ku mä nään

Anton
Tää näyttää maidolt mut se on vähän paksuu

Sami
Mä vihaan maitoo, se on niin kamalaa-

Patrik
Ai niin ku sä vihaat maitoo. Mä rakastan rasvatont maitoo itse asiassa

Anton
Oottekste haistanu viilipurkkii ikinä…

Patrik
OH NO

Siis se ei oo paha haju mut se on todella rasvanen

Anton
Ku se tulee maitopurkista nii se on vähän paha haju

Patrik
Just joo jep

Koska ku on juonu rasvatont maitoo koko elämänsä nii toi oikeestaan haisee vähän niinku sellaselt vanhalt maidolt

Sami
Mul alko silmät vuotaa-

Patrik
Mä kärsin nyt pienest pakokauhusta

Tää muuten haisee IHAN kermaviililt

Tai ehkä Viilikseltä, semmonen maustettu viili lapsille?

Anton
Tästä lähtee makkaraa ja hilloo ja vähän viiliä päälle

Sami
Käristettyä Diglettiä-

Anton
”Laitakko yhyren menopaluun!”

Tarkottaakohan se et se menee suuhun ni se tulee heti takasi ulos

– – – – – – – – –

Sami
Tää on ihan hirveetä

(8sek hiljaisuus)

Patrik
Mä maistan ne paakkuuntuneet veriläikät täällä

Mä en maista, mä tunnen ne

Sami
Mua alko oksettaa

Patrik
Mä koitan sanoo miltä tää maistuu. Tää maistuu-

Tää maistuu

Kuivalt leivält

Anton
Siin on jotain samaa ku maksalaatikossa

Rakenteen JA maun-

Sami
Mitä noi valkoset on sisällä, onksne jotain siemeniä? Kattokaa

Anton
Siansiemeniä-

Sami
Mitä noi on!

Anton
Kai ne on niinku jotain ihraa mitä makkaras nyt yleensäkin on-

Sami
Hyi saamari

Anton
Meetvurstissaki-

Sami
Diglettin verisuonia

Patrik
Kaikkein omituisint on se et toi makkara menee viel mut heti ku mä oon kaatamas sitä piimää

Mä haistan sen nii mä en pysty

Sami
Mun mielest toi makkara oli oikeest tosi pahaa

Anton
On se aika pahaa. Se ei ollu ihan sitä mitä mä odotin-

Sami
Miettikää oikeest jos jossain Hesburgeris olis semmonen tuote jossa pihvi olis tota-

Anton
Ehkä se siel kaiken majoneesin alla menis

Mut tiedätsä must on hauskaa miten se makkara viittaa täs oikeestaan tähän muotoon eikä sisältöön

Sami
Jossain pizzassa tommosta nii-

sr_20_nPatrik
Mun on pakko-

Sami
Lentäis pizza seinään

Patrik
Joitsä sitä piimää?

Juodaan nyt vähän sitä piimää

Sami
Onks ihan pakko?

Mä oon joskus maistanu tätä ja tää on-

Patrik
Mä tiedän mut nyt tehdään se. Nyt tehdään se

Nyt

(lasi kolahtaa pöytään)

Sami
Sori-

(vesihana aukeaa)

Patrik
Tää on aika pahaa!

Tää maistuu itse asias nestemäiselt viililt

Anton
Se on niinku creme fraichee

Mut ei sitä pidä juoda!

Sami
Maku on suussa

Ei lähe pois

Anton
Laita vähän makkaraa päälle, äkkii

Sami
En ikinä

Vesi niinku levittää makua viel

Makkara oli jo mun mielest hirveetä mut sit ku mä maistoin tätä-

Patrik
Joo ei mä oon ihan samaa mieltä. Mustamakkara ei maistunu oikein miltään, pikkusen semmoselt niinku ruismaiselt

Mut siis tää oli ihan hirveetä, onks tää ees mitään juomapiimää

Sami
Ton väitetään olevan hyväks vatsalle mut mä voin sanoo suoraan-

Anton
Vatsahuuhtelu, kaikki ulos-

Patrik
Toi piimä.

Mä en odottanu et piimä olis ollu-

Sami
Mieti ku olis semmonen suomalainen ruoka et tota makkaraa dipattais tähän piimään

Tai piimän makusta jäätelöö

Patrik
Se muodosti jonkun kalvon mun suuhun ja nyt mä en pysty nieleen normaalisti

Mitäs meil on seuraavaks!

Anton
Kukaan ei viel sanonu ääneen, mun täytyy sanoo et toi mustamakkara näyttää ihan yks yhteen isolt koiranpaskalt

Patrik
Mä olin sanomassa

Järviseudun herkut Muikkukukko & Sinebrychoff Perinnekalja


Anton
Haisee ilmapallolta. Aito perinteinen tuote-

Sami
Näyttää joltain Metroid-viholliselta

Resident Evilin bio-orgaaninen ase

Kaikki mikä näyttää ruskeelta ei voi maistuu hyvältä

Anton
Näyttää ruskeelta?

Sami
Mitä tummempaa ruokaa, sitä paskempaa

Patrik
Entä suklaa?

Sami
Se on poikkeus

Patrik
Mitä on muikkukukko.

Anton
Tää

Patrik
Mut mitä se on!

Tää on vähän niinku et sä meet mäkkäriin hampurilaiselle ja sit

Mikä tää on

Se on niinku leivän ja lihan muotonen mut ei kyl oikeesti tiedä-

Anton
Tää ei kyllä oo muikun eikä kukon muotonen että

Sami
Mä en luota tummiin ruokiin

Patrik
Tumma ruoka on aika iso genre kyllä varmaan-

(KRÖHM) Mä tarvisin jotain juotavaa NYT

Tää tarttis semmosen videokuvan mun naamasta kymmenen minuuttia sen jälkeen ku mä oon juonu piimää

Anton
Kaivetaans perhekalja tuolta

Patrik
Ai niin, kalja…

Mul on semmonen aavistus et kotikalja ei maistu kauheen pahalt. Mul on sellanen olo

Mä luulen et mä oon juonu sitä joskus

Anton
Missä se kalja on

Tota ette kuule mun sanovan usein

Sami
Toi on niinku lääkepullo-

Mua oksettaa

Anton
Se haisee vähän silt milt olut haisee…

Sami
Tiedätsä ku alkkikset kusee nii toi on käytännössä sitä-

Ton väristä-

Patrik
Toi on kaadettu niinku aidon baarimikon kaatamana, just sopiva määrä vaahtoo päällä

Anton
Kyllä. Sillä on joku semmonen hieno ranskalainen nimi sillä vaahdolla varmasti

Sami
Amiraali kaljamaha…

Anton
Ei se oo se nimi-

Patrik
Hei tää HAISEE kaljalt

Anton
Tää on niinku aikuistumisriitti

Sami
Tällä lapset harjottelee juomista et jaksaa-

Patrik
Niin me tehdään

Niin me lapset harjotellaan nyt

(Päästään sisäpiiriin!)

Voi pojat

Sami
Tommi sano mulle et Pirkka-olut maistuu makkaralta

Anton
Samat ainesosat kato-

Sami
Nii maistuuks toi sit niinku nestemäiseltä mustalta makkaralta-

Anton
Mut joo siis alkoholipitosuus on 2,2 prosenttii

…Promillee? Tilavuusprosent-

Mä oon niin pihalla alkoholijuomista

Patrik
Kaks-

Anton
Ei tää ees oo alkoholijuoma-

Patrik
Hei-

Onks tää ihan kaljaa? Ei tää voi olla kaljaa

Sami
Siis jos me ny tommosest tullaan känniin nii-

Patrik
Pakko tulla, täs on humala

Hei ONKS tää kotikaljaa

Anton
Se on. On se

Mitä muuta se olis

Sami
Casualkaljaa

Patrik
Mua vähän toi 2,2 rupes häiritseen

Sami
Juo sinä vaan tuota nii isona jaksat juoda aikuisten kaljaa kjeh kjeh-

Anton
Onkse liikaa?

Patrik
Mun mielest 2,2 on yllättävän paljon

Ei se niinku kaljaa oo mut

Sami
Onks toi niinku vahvempaa ku sima

Patrik
Mä luulen joo

Anton
Tää on kovaa

TÄÄ ON KOVAA

(klonk, klonk, klonk)

Patrik
Olen suomalainen ♪

Anton
Miekka kivessä

Sami
Miekkakala-

Patrik
Se pitää tappaa ensin

Anton
Onks tääl nyt sit semmost pientä kokonaista muikkuu sisällä vai miten tää toimii

Patrik
Se on semmonen kukko jonka nahan sisälle on laitettu muikkuja

Anton
Kukko tapetaan syöttämällä sille muikkuparvi ja sitte

Ähh…

Se vitsi oli siinä

Kalakukon nauttimiseen on kuulemma kaksi koulukuntaa

Joko tehään pyöree reikä tohon päälle tai sitten siivutetaan. Se pyöree reikä kuulosti niin vaativalta et tässä nyt siivutan mut ei tääkään ihan helppoo oo

Patrik
Etsä osaa tehä ympyrää?

Anton
Aika vaalee sisältä

Lautasta tänne

Sami
Paska päällä lautasen…

Anton
Täält tulee kuorta vielä

Vielä…

Sami
En mä haluu enempää!

Anton
Mut tää on sun siivu!

Täs on päivän pääruoka

Sami
Ei toi kyl haise mun mielest pahalta

Ehkä mä annan tälle sianruoalle mahollisuuden…

Patrik
Älä heitä sitä sen hillon päälle, se pilaa tän delikantin maun tässä

– – – – – – – – –

Sami
No ei tää oo pahaa mun mielestä

Anton
Se nyt on kalaa

Sami
Hyi saakeli tost tuli tota puolukkapaskaa

Nonii se pilas tän 0/5

Tää on vaa niin kuivaa

Patrik
Onpa muuten kovaa kuorta

Anton
Hei, tää ruiskuori on kyl vähän pahaa…

Patrik
Se kuori on TOSI kovaa

Sami
Kyl tää on ihan ok

Patrik
Ihan hyvää

Anton
Nää muikut muuten on tääl pyrstöineen, nahkoineen

Patrik
Tää on ehkä semmonen tapaus joka näyttää pahemmalt ku se maistuu

– – – – – – – – –

Sami
Joitsä sitä kaljaa jo

Patrik
En (hik)

Joittekste-

Anton
Ei oo uskottavaa nyt-

Sami
Tää on propagandaa mitä syötetään lapsille

Juo tätä maistuu hyvältä nam nam ja sit jaksat juoda sitä pirkkaolutta aikuisille

Täällä kyl haisee kaljalta-

Anton
Se maistuukin silt mikä mun mielikuva kaljasta on

Patrik
Mitä helvettiä mä melkein pyörryin ku join tota

Anton
Tässä me ollaan, kolme aikusta miestä joista kukaan ei oo ikin juonu kaljaa-

Patrik
Eiku mä-

Mitä tapahtu

Sami
Mä en uskalla maistaa-

Patrik
Hei mulle tuli joku kohtaus

Anton
Tarvitsä vähän piimää

Patrik
Mä tarvin lepoo

(5sek)

Patrik
Tiedätsä sen ku pyörtyy millisekunniks

Ja sit palautuu

Mulle kävi just se, mä niinku-

Sami
Tää on kaljaa! Maistuu ihan kaljalt

Patrik
Mist sä tiedät milt kalja maistuu

Sami
Mä pienenä kerran maistoin-

Patrik
HEI, mä maistoin kans

Anton
Mä luulen et äiti kaato mulle kans lirun jostain… Tätähän se oli

Patrik
Mulla on itse asias aika samanlainen kokemus

Sami
Miten tommosta kaljaa voi juoda

Anton
Mut siin lukee kalja. Mitä te niinku odotitte

Sami
Mä luulin et se niinku maistuis joltain-

Patrik
Ei tää niin pahaa oo ku piimä

Sami
Ei tämmöstä lapsille voi. Tää maistuu ihan kaljalta-

Siin pitäis olla sokeria

Anton
Täs on asesulfaami K

Sami
Siis toi on niin tommosta kaljaa että-

Anton
Se ON kaljaa!

Sami
Mua jotenkin järkyttää

Mä luulin et se on jotain simaa mut se onkin kaljaa

Anton
Kukkoon palatakseni, sisusen voi syödä ku se on vaan kalaa

Patrik
Se on vaan kalaa joo

Anton
Mut tää on tällast hirveen kovaa ja kuivaa ruista vaan

Patrik
Tiedätsä mä oon niin semmosen prosessoidun ruoan ystävä varmaan et heti ku mä nään jotain tämmöst autenttista oikeeta asiaa

Niinku et sä huomaat et tälle kalalle ei oo tehty paljoo mitään, se on vaan työnnetty sinne sisälle

Anton
Se on kyl totta et se on hämmentävää et se ei oo vaan kalamössöö vaan kalaa

Täällä on sisällä kalaa

Sami
Siit pitäis olla semmonen vauvaversio jos tommosen kalan sijaan on käytetty kalapuikkoi

HK Sininen lenkki & Sinebrychoff Perinnekalja

Sami
Jaha se oliki sitten siinä voidaan lähtee pizzalle, ei tartte mitään HK:n paska-

Mä en haluu oikeesti se on pahinta mitä-

Patrik
Mä en huijaa ku sanon et mä odotan sitä et mä pääsen huuhtomaan mun suun sillä makkaralla

Sami
Odotatsä sitä niinku-

Patrik
Joo

Sami
Positiivisesti-

Patrik
Kyllä-

Sami
Mä odotan erittäin negatiivisesti

Mieti joku rekkakuski joka syö semmosta aina ruokatauolla, kylmää HK:n sinistä ja tursottaa siihen sinappia päälle-

Anton
Rekkakuski tuo sunkin Dr. Pepperit kauppaan

Sami
Hyvä pointti

Patrik
Rekkakuskeista tuli mieleen

Koska pidetään se läskiraati-

Sami
Jossa syödään pizzaa

Patrik
Ei. No joo. Sekin-

Se pidetään tänään ilman mikrofonii mut se läskiraati-

Sami
Ai mennäänksme pizzalle? Mennään heti

Patrik
Eiku kuuntele tää loppuun!

Se läskiraati ku otetaan mikrofoni ja mennään Herkkulekseen syömään

Sami
Mikä se on

Patrik
Etsä tiedä mikä on Herkkules!

– – – – – – – – –

(Välinäytös: http://youtu.be/g7wlnff_lBc)

– – – – – – – – –

Patrik
Se kun mä sanon et mä oon syöny makkaraa niin tää ei oo niinku tollanen et mä oon kerran maistanu

Mä pienenä söin makkaraa joka kesä-

Sami
Nii mut kato tota!

Patrik
…Mä oon syöny

Sami
Toi näyttää ihan hirveeltä

Patrik
Se on viel jotenki tommonen kaikkein mauttomin makkara millasest mä just tykkään

Sami
Juodaanksme noi nesteet tosta pakkauksesta

Patrik
Itse asias niis ei oo paljoo nestettä nois tällasissa, ne on enempi nakkipaketeis ne nesteet

Anton
Pitääks tää nyt sit syödä kylmänä

Sit vois ottaa vähän kylmää sinappia siihen, mul on tällast heikkoa sinappia-

Patrik
Ei sinappii! Se pilaa kaiken

Kai mä saan- EI

Ei sinappii!

Sami
Mä en söis

Patrik
Ei sinappii.

Sami
En halua

Anton
Kotimainen Auran sinappi-

Patrik
Anna mun nauttii tästä

Mä söin jo sinappii kerran muistaks-

Sami
Tos ei oo mitään nautittavaa vaan järkyttävää

Anton
Voiks tän kuoren syödä

Patrik
Noh- joo-

Sami
Sä puraset siitä palan

Nii toi on semmosta sit- Toi on niinku joku sukka johon on tungettu paskaa

Anton
Must toi mustamakkara näytti enempi

Patrik
Voiks ton sukan syödä

Anton
Eiks täs oo syöntiohjetta, täs pakkauksessa

Heei mitä hittoo täs on eniten ”suomalainen liha”. Sit vast vesi ja sit vast perunajauho

Patrik
Suomalaisen liha

(4sek)

Sami
Toi haisee pa-

Patrik
Sä katoit mua sen näkösesti et nyt mä tein jotain väärin

Sami
Tommosii syötetään vangeille


Patrik
Mä en ois oottanu et mä oisin minkään porukan makkara-asiantuntija ikinä…

Noni. Tää on melkein ku söis grillimakkaraa

Paitsi et tää makkara on kylmää eikä grillimakkaraa lainkaan

Sami
Mä en haluis. Tää on oikeest pahin mitä täs-

Anton
Tää on tosi homogeeninen, se on jotenkin vaan tommonen pinkki pötkö

Näkee et se on niinku massast tehty. Se on vähän ällöö imo

Ihan toisin just kun se kalakukko esimerkiks

Patrik
Niin

Mä oon tottunu tällaseen just

Mä ootan sitä päivää tulevaisuudes ku kaikki ruoka tarjotaan pillereissä

Sami
Tätä vois dipata tohon kaljaan-

Patrik
Meil ei oo ketsuppii. Onksmeil ketsuppii

Anton
Ketsuppii! Sinappi ei kelpaa mut ketsuppia söisit

Patrik
Joo. Aina

Sami
Sinappi on paskaa-

Anton
Ei sillä et sinappi olis musta erityisen hyvää mut niinku ketsuppii ja makkaraa? Kaikki ny tietää-

Patrik

Siis ketsuppi ja makkara on viiskauttaviis

Sami
Mua kuumottaa ihan vitusti

Anton
Makkara?

Sami
Tähän kiteytyy kaikki suomalaisuus

Ku sä puraset palan tästä nii sä pystyt näkee sielun silmin miten jossain tapahtuu joku perhesurma tai joku kuolee alkoho-

Patrik
Tää on päivän ensimmäinen ruoka joka on tämmönen oikein prosessoitu kasa massaa

Ja tää on ensimmäinen asia mist mä oikeesti tykkään

Sami
Masentavan näkönen mötikkä

– – – – – – – – –

Anton
Mä oon syöny tätä makkaraa useemmin ku vaan kerran pienenä. Mä en muistanu

Heti ku mä maistoin mä muistin

Patrik
Se on tosi semmonen laimee maku tiedätsä

Se ei maistu paljoo miltään

Anton
Se on tosi tietynlainen laimee maku

Sami
Sit vähän ketsuppia päälle

Miten ois sinappi

Patrik
Mä voin ottaa yhen haukun jos on sinappii

Anton
Tiedättekste mikä mun isän kokkauskyky oli? Se oli sitä et syötiin tätä ja kurkkua viipaleina

Semmosessa savunhajusessa kerrostaloyksiössä

Se oli mun lapsuus-

Patrik
(eivitunsinappi)

Sami
Toi on niinku junttimus maximus

Onks autenttinen maku-

Patrik
ON nyt on autenttinen maku!

Sami
Näitsä sielun silmin sen-

Patrik
Mä näin sieluni silmin valon edessäni-

Sami
Jonkun pummin katuojassa

Syömässä risasta nakkia

Anton
Mikä tän kuoren pointti on

Sami
Näyttää leivinpaperilta

Ehkä jos makkaran antaa olla tos kuores tarpeeks kauan nii se koteloituu ja muuttuu jokski muuks

Anton
Se perhostuu

Kaljaa?

Patrik
Ei kiitos

Anton
Mut kalja ja makkara!

Patrik
No joo itse asiassa nyt oot ihan-

Anton
Match made in

Perkele

Patrik
Tää on eka kerta mun elämässä ku mä syön kaljaa ja juon makkaraa samaan aikaan-

Anteeks?

Sami
Onks isäm maallinen olo

Me voitais simuloida jotenkin armeijaa vielä. Kymmenen punnerrusta

Anton
Voidaan lämmittää sauna

Sami
Se olis kyl aika autenttinen jos mentäis makkarat kädes saunaan

Kiroiltais siellä

Vitun verot. Vitun Katainen

Rontille makkaraa-

Minun nuoruudessani hiihdettiin kouluun ylämäkeä pitkin

Anton
Koulusta takaski oli ylämäkeä vaan-

Sami
Nälkä lähtee syömällä ja vaimo juomalla-

Patrik
Nyt riitti

Tähän mä vedän mun rajan

Sä olit sanomas jotain

Anton
Tää ei oo pahaa

Tää makkara ja kalja ei oo pahaa

Sami
Se on muuttanu sun ajatustapaa

Sust tulee koht joku lätkäfani-

Patrik
Katotaanks jääkiekkoo?

Sami
Katotaanks Tuntematon sotilas-

Anton
Täysin nollaravintoa varmasti mut tää ei oo pahaa

Sami
Mieti ku söis vuoden pelkkää makkaraa ja kaljaa

Anton
Mikä tän kaljan diili on. Miks kalja on se normi mitä ihmiset juo

Sami
Koska kuudelta putkaan

Mä oon tehny jäniksen kanssa sopimuksen-

Patrik
Ei enää

Rili Terwalimonadi

Sami
Tää voi maistuu ihan hyvältäki

Nestemäistä sisupastillia

Joka läskiraadissa on ollu yks semmonen ihan ok tuote joka ei oo niin pahaa niin mä uskon vakaasti että tää vois olla semmonen-

Hyi, se haisee makkaralta. Ei tää ookaan hyvää

Patrik
Ei ehi ees pudota mukiin niin jaahas – tää on paskaa-

Sami
Toi haisee makkaralta-

Nyt se haisee lääkkeelle

Syököhän Vesku tämmösiä ruokia joka päivä

Anton
Miks just Vesku

Sami
En mä tiedä

Tehään joskus veskuraati ja syödään karviaismarjoja

– – – – – – – – –

Sami
Tää on lääkettä

Eiks maistuki lääkkeelt

Patrik
Ei tää must lääkkeeltä maistu

Itse asias tää maistuu limpparilt ja tervalt

Eikä se oo sinänsä paha maku kyllä

Sami
Nestemäistä saunaa

Ei tää nyt pahaa oo

En mä niinku ostais tätä jos olis vieressä joku Dr. Pepper

Patrik
En mäkään tätä ostais mut ei tää pahaa oo

Anton
Mitä jos tähän laittais puolet kaljaa

Sami
Vois muuten testata, koska jotain on aina sekotettava

– – – – – – – – –

Sami
Itse asiassa mua alko pelottaa vähän-

Se sihisee

Anton
Ei ees huomaa ulkonäöstä et siin on kahta eri mömmöö

Onpa outoo

Näis on valmiikski jotain tosi samaa musta itse asias, näis kahes juomas

Sami
Tätä vois niinku alkaa markkinoimaan äijä-kolana

Itse asiassa mä oon sitä mieltä et se kalja yksinään oli ihan hirveetä mut sit ku näit sekottaa keskenään nii ei se niin pahaa oo

Se kalja olis ollu paljon parempaa jos se ois ollu hiilihapollista

Patrik
…Mä pyörryin taas vähän

Sami
Sä oot allerginen kaljalle

Patrik
Se on se eka siemaus

Mus on fyysisesti jotain vikana-

Sami
Mua alkaa sattuu mahaan

Patrik
Ei oo muuten hyvää tää sekote mut on tää parempaa ku pelkkä kalja

Se menee vaa helpommin alas ku siin on hiilihappoo

Sami
Me ollaan liian läskejä, pitää olla kaikes hiilihappoo

Sekotetaan viel kahvia tänne

Pirkka Leipäjuusto & Paulig Brazil -kahvi

Sami
On vähän semmonen bugl olo… Syöny kaikkee paskaa

Patrik
Mul on vähän kipee olo

Mut päässä

Anton
Kaupas oli vierekkäin leipäjuustoo ja juustoleipää. Mut ne oli sama tuote

Se on joku alueellinen juttu ilmeisesti

Mut mun mielestä juustoleipä on niinku semmonen sämpylä jossa on välissä juustoo nii tota-

Sami
Tää ei näytä lupaavalta

Tää on kuitenkin joku trolli

Ei oo oikeesti mitään juttuu et kahviin laitetaan tota juustoo

Haluut meille pakolla huonon olon ja sit me kuollaan tänne ja-

Kuinka paljon sä laitat sitä juustoo sinne

Anton
Tää riittää varmaan tähän kuppiin

Sami
Mulle vähän koska mä oon nirso vauva

Patrik
Täs on vähän semmonen pieni ongelma täs koko jutussa et mä en juo kahviikaan

Anton
Kahvinjuontikin on tosi suomalainen juttu joten pakko ottaa

Patrik
Kieltämättä

Sami
Tää on joku sun keksimä juttu. En mä usko et tämmöstä

Mis sä ees törmäsit

Anton
Siis tätä sanotaan kaffeostiks niinku Ruotsissa esimerkiks

Ku tätä syödään vaan tällä tavalla perinteisesti

Sami
Tää on semmonen sianruokajuttu et otetaan jotku pula-ajan jämät ja laitetaan ne pahvilaatikkoon ja täytetään vedellä ja heitetään mikroon ja jätetään viideks vuodeks kaivon pohjalle

Ja haetaan ne ja grillataan-

Mul ei oo yhtään hyvä tunne tästä

Sami
Kaikki on ollu tänään ruskeeta

Patrik
Se ei oo toi juusto joka mua huolettaa, se on toi kahvi

Sami
Mä en ymmärrä tätä. Ei ihmiset tämmöstä sianruokaa

Mä en vaan käsitä

Tää on ku joku pesusieni jota liotetaan paskavedessä

Anton
Se kahvi pitää ensin juoda siit päältä

Sami
No way-

Anton
Ja sit lopuks haarukalla ne-

Sami
Mä en oikeesti pysty mustaa kahvii juomaan

Eiks tähän vois saman tien laittaa kaikki noi makkaran ja kalakukon jämät se on täs vaiheessa ihan sama-

Anton
Täs on kyl just se karkkikeittoefekti mitä mä pelkäsin et kaikki juuston rasva kelluu tossa pinnalla

Sami
Mä maistan nyt yhen tätä-

Nää on niinku kumiviipaleita paskavedessä…

Patrik
Mä en saa tätä koko mukii alas ihan by the way

Sami
Mun täytyy sanoo et täs ei maistu yhtään kahvi, täs juustossa

Anton
Se ei oo viel tarpeeks imeytyny, siit pitäis juoda pari kuppii ensin päältä

Ei meil oo enempää kahvia tosin-

Sami
Toi juusto, mä vihasin sitä pienenä

Mut ei se nyt enää niin pahalta maistu

Patrik
Maistuukse juustolta

Sami
Se maistuu juustolta

Mut tää kahvi. Tää on vaan jotain semmost

Jos mä nyt juon tätä nii maha kosahtaa ja kuolen

Anton
Kasvattaa luonnetta, kuule…

Patrik
Hmm…

Sami
Aattelitsä mennä viel jonnekin pizzalle tän jälkeen-

Anton
Kyl se juusto on vähän sulanu tänne pohjalle

Pikkasen semmosta pehmeetä. Ja lämmintä

Sami
Tää on just tämmöstä niilomeininkii et jotain puuroo ja makkaranpalasii sekasin-

Patrik
Ihan hyvää

Toi juusto

Anton
Tää kahvi penetroi tosi huonost tota juustoo

Mä en tiedä vaikuttaakse muuten ku lämmittää- Kyl se värittää sen

Patrik
Ei varmaan joo. Mä luulen et jos mä nyt otan yhen kylmän palan täst näin-

Se maistuu ihan samalt

Rakenne on vähän eri. Tosi kuminen koostumus

Anton
Mä yleensä syön mikrotettuna tätä samaa juustoo nii se on oikeestaan aika sama efekti ku tää

Olisko se vaan niin et ennen ku ei ollu ees mitään mikroja nii se oli vaan kätevää lämmittää se kahvissa-

Sami
Sä näytät huonovointiselta-

Patrik
Mä juon tän loppuun. Mä teen sen

Mä en oo varmaan ikinä juonu kahvikupillista loppuun asti

Anton
Toi on vähän huijausta ku siin on puolet juustoo kyl

Patrik
Turpa kii

Sami
Kaada maitoa ja sokeria sekaan

Patrik
Mut se on väärin

Se on vähän sama ku mä haluisin juoda teetä mut mä en tykkää sen mausta

Sit ku kaikki aina sanoo et laita siihen vähän sokerii nii en mä voi ku sit se ei oo teetä enää

Anton
Mä oon vahvasti sitä mieltä et tällaset kitkerät juomat kasvattaa luonnetta

Silleen niinku jos sen pystyy juomaan vääntelemät naamaa?

Mut piimää mä en pystyny suorana, se oli niin pahaa

Sami
Pystyisköhän- Mitäköhän tapahtuis jos piimää sekottais-

Patrik
Elä rupee ny

Sami
Kahviin ja-

Patrik
Turpakii-

Sami
Sokeria päälle. Ei se varmaan niin pahaa oo

Anton
Mä voin tuoda-

Sami
Ei kiitos

(7sek)

Anton
Oottekste miettiny mitä tää niinku on

Sami
Sianruokaa

Anton
Jos laittais piimää viel tänne

Niin tääl olis niinku tommonen uunissa grillattu natiseva juusto, sit jotain brasilialaisii papui. Ja vettä

Ja sit viel joku voikirnun sivutuote ja jotain afrikkalaista heinää jos sinne laittais sokeria

Siis se on kaikki sun kupissa

Ja sit sä et ees tykkää siitä

Mitä tää maailma niinku on

Sami
Sianruokaa

Yhteenveto

Sami
Hyi saakeli mul tulee se tervamaku suuhun

Anton
Eksä pitäny siit tervajutusta?

Sami
Joo mut se jotenkin alkaa valtaamaan koko elimistöö ja-

Patrik
Mä en oo ihan varma mikä

Mut joku asia tässä ny vääntää mun vatsaa

Anton
Piimä ja kahvi ja verimakkara-

Sami
Se on se sinappi

– – – – – – – – –

Sami
Mul on vähän bugl olo

Se makkara oli jotenkin niin oksettavaa

Enkä ees puhu mustastamakkarasta

Anton
Must se mustamakkara oli jotenki paljon ällömpi

Patrik
Se oli-

Sami
Nii mut se kylmä HK:n sininen, semmonen pötkö sianruokaa. Ei semmosta normaali ihminen.

(8sek)

Anton
Oisko loppukommentit niin päästään sinne mäkkäriin-

Sami
Aivan hirvittävää sianruokaa että ei siitä mihinkään pääse

En todella maksais edes puupenniä tämmösestä

Patrik
Kalakukko oli ihan hyvää

Ei välttämättä mun suosikkiruokaa ja se kuori oli todella sitkeetä

Jos jossain tarjotaan niin ihan hymyssä suin söisin

Anton
Se on jännä ku siihen ei mun mielest kuulu mitään lisäkettä tai mitään kastiketta tai mitään. Se on vaan se

Patrik
Kyl se toimii-

Anton
Siihen pitäis laittaa voita nappi, oisko se ehkä auttanu

Sami
Digletti-

Anton
Albiinodiglett-

Patrik
HK:n sininen nyt maistu perusmössömakkaralta

Sami
Se sinappi oli siin niin ällöttävän näköstä-

Patrik
Sinappi oli ihan hirveetä

Anton
Must se on jännää et mieto sinappi nii-

Patrik
Se ei oo se tulisuus vaan se on se maku

Anton
Ei mut ylipäätään et se on must vähän sama ku siihen laittais pienen nokareen majoneesia. Et se nyt maistuu milt se maistuu mut se on niinku

Patrik
Mut se on tosi kitkerä maku kuitenkin

Vai onkse vaan minä. Joka maistaa sen tosi kitkeränä

Anton
Jos et sä pidä siitä nii kyllä se oot sinä, mut en mä voi sanoo et se on väärin-

Sami
Voin sanoo suoraan jakavani tämän mielipiteen-

Patrik
Mut mitä jos ihmiset syö sinappia just siks et se on semmost kitkerän makust

Sami
No sit ihmiset syö sianruokaa ja sille ei voi mitään

Patrik
Tuota

Piimä oli ihan hirveetä

Anton
Mulle ehkä piimä oli tän koko jutun pohja

Sami
Mä en saanu sitä ees alas

Patrik
Mä sain sitä yhen hörpyn

Koetin vielä toisen mut sit ku se rasvanen haju tuli sieraimiin niin mä en saanu sitä huulilleni enää

Mun mielest tost pitäis tutkia et oliks toi ees semmosta juomapiimää vai oliks toi jotain ruoanlaittopiimää, toi kirnupiimä

Sami
Mä vihaan jo maitoo

En oo oikeesti juonu sitä varmaan sitten ala-asteen

Mun pitäis syödä semmosii kalkkitablettei mutta fuck the system en juo maitoa

Patrik
Mustamakkara-

Sami
Käristetty paska-

Patrik
MUStamakkara ei ollu hirveen hyvää. Söisin kyllä kohteliaisuudesta jos joku tarjoais

Sami
Se puolukkajuttu, miten se liittyy Diglettiin

Mä en tajua sitä

Patrik
Perinnekalja maistu kaljalt

Ihan sama. En mä tiiä. Ei mul oo mitään kommenttia

Anton
Se maistu siltä milt kalja on aina haissu

Mut ei se oo mitenkään pahaa

Patrik
No ei se ny silleen tiiätsä

Anton
Se on jotenkin vaa tosi hapanta

En mä rupee juomaan kaljaa mut se-

Patrik
Tiedätsä kolme ihmist jotka ei juo alkoholii ei pysty arvosteleen tällasta tuotetta

Mä melkein jopa väittäsin

On niinku limppari joka on makeeta ja sellasta mut tää ei oo sellasta mihin on tottunu

Tää on just sellasta hapanta juotavaa

Anton
Mm.

Vähän niinku piimä.

Patrik
Hmm.

Sami
Sekotetaan piimää ja-

Anton & Patrik

HMMkrhmm-

Sami
Nälkä lähtee syömällä ja vaimo juomalla-

Patrik
Toi oli toka kerta jo

Anton
Yks mitä voitais kommentoida viel on se et kaikki oli ruskeeta

Sami
Nii oli

Anton
Mitä sä luulet et se kertoo suomalaisesta ruoasta-

Sami
Paskaa. Sianruokaa-

Kaikki shit tier -ruoat on ruskeita ei siit mihinkään pääse-

Patrik
Kaikki on semmosta maasta nostettua ikivanhaa perinneruokaa

Sami
Multasia paskapottuja

Anton
Ois pitäny syödä multapottuja

Patrik
Se mikä tällasia tosi suomalaisia ruokia yhdistää on se et kaikki on semmosia ikivanhoja ja- öö-

Sami
Pula-ajan paskaa-

Anton
Se on vaikee varmaan keksiä perinneruokia asioista mitä ei oo saatavilla

Patrik
Nii

Anton
Et jos Suomessa voi kasvattaa ruista ja

That’s it nii miten vois olla sellanen niinku tosi originaali suomalainen keittiö jos olis hirveesti kaikkee erilaista-

Sami
Joskus aikojen alussa Suomessa varmaan on menty jonkun pillin kaa suolle ja alettu vetään suosta sitä paskaa liejua

Patrik
Mm-hm

Sami
Ku kaikki on paskaa

Patrik
Mm-hm

Sami
Tuli vaan mieleen

Posted in: Juomat, Läskiraati, Ruoka