Hieno RPG Hermanni

Posted on 20.5.2011

2


Olen lähiaikoina suunnitellut omaa videopeliä, jonka peruskonsepti on nyt esittelykunnossa.

Niin tympeää kuin se onkin heti ensimmäisenä tuoda esiin, haluan tehdä yhden asian selväksi: Aiempien harrastelijahankkeiden antaman kokemuksen perusteella en pidä pelin toteutumista realistisena. Käsillä olevaa projektia tulisi tarkastella lähinnä ajatusleikkinä, jonka kautta yritän tuoda näkemyksiäni pelisuunnittelusta esille.

Jos peli olisi pakko lokeroida, olisi se lajityypiltään niinkutsuttu JRPG strategisilla elementeillä. Ajattelin että tämän mainitseminen voisi auttaa allaolevan lakanan tulkintaa ainakin peliharrastajille – selkeän vision valmiista pelistä kyllästämänä on vaikeaa asettua taustatiedottoman lukijan asemaan.

Tässä avausartikkelissa joka tapauksessa selvitän pelin olemusta ja kulkua vain pääpiirteittäin. Tarkoituksena olisi myöhemmin käsitellä mielenkiintoisia ja olennaisia osa-alueita tarkemminkin.

Hieno RPG Hermanni.HRPGH:n erottaa lajityyppinsä muista peleistä se, että lähes kaikkien satunnaismuuttujien eliminoimisen ja kerrytettävien eli grindattavien ominaisuuksien puuttumisen vuoksi se on aina erinomaisen eheä ja sopivan haastava. Se ei ole leikkikenttä jossa rellestää epämääräisen päämääräkasan saavuttamiseksi, vaan ensisijaisesti pelaajaa viihdyttämään ja haastamaan suunniteltu ohjelma. Myös vastoin JRPG-perinteitä keskittyy muutenkin taka-alalla oleva tarina fantasiamaailman ihmeisiin ja muinaisen mysteerin ratkaisun etsintään hahmojen välisen mukahauskan nälvimisen sijasta.

Kiteytettynä HRPGH tähtää elämykseen, jossa yksinään taktikointi, sopeutumiskyky ja pelialueen tutkimisen perusteellisuus merkitsevät, joka jatkuvasti uusiutuu ja aktivoi pelaajaa ja jota suunnitellessa tehtävät ratkaisut tehdään aina eritoten pelillisiä seikkoja ajatellen ja mielekästä, monipuolista interaktiivisuutta suosien.

Yhdeksi projektin arvoksi voisi myös mainita kaikille soveltuvuuden tai ”perheystävällisyyden”. Ideana ei ole suunnata peliä lapsille, mutta ikärajaa korottavan materiaalin käyttäminen ei ole pelillisin tai temaattisin syin perusteltavissa ja olisi siten täysin itsetarkoituksellista. Kohdeyleisökysymykseen kuuluu myös vaikeustaso: Kevyetkin strategiaelementit ovat nähdäkseni mielekkäitä vain, jos pelissä on sopivasti haastetta. Eri tasoisille pelaajille tulisi siksi olla tarjolla erilaisia vaikeustasovaihtoehtoja, joiden keskinäiset erot ovat harkittuja ja testattuja.

Vaikka rakastaisin itse tällaista peliä, en todellakaan tahtoisi kaikkien olevan sen kaltaisia. Tässä on kyse vain siitä, että arvomaailmaltaan HRPGH:ta vastaavaa roolipeliä ei ole vielä olemassa kun taas samasta muotista valettuja levelointimaratoneja kliseisillä juonilla on vaikka kuinka.

Koskapa en itse usko kykeneväni ideaa toteuttamaan, en pistäisi ollenkaan pahakseni jos joku ryöstäisi sen. Eri asia on pitääkö kukaan sitä sen arvoisena. …Ainakaan vielä, sillä tämänkertainen pläjäys on varmasti ulkopuolisen näkökulmasta aika ympäripyöreää nyperrystä.