Sävyn säväyttävyydestä

Posted on 16.4.2011

0


Eduskuntavaalit ovat ovella. En ole erityisen kiinnostunut politiikasta.

Erään helsinkiläisen Vihreiden ehdokkaan tunnuslause on ”Sävyt eivät säväytä vaan teot”. Tämä on hauskaa, koska vaalikampanjointi perustuu kauttaaltaan pinnalliseen mielikuvamainontaan – yksistään Helsingin alueella kymmeniä tuhansia euroja on käytetty lehtiin, lappuihin ja katumainoksiin, joissa kaikissa esillä ovat vihreä väri ja nuorekas, kaunis ehdokas.

Itse asiassa minulle on kertynyt iso kasa kaiken maailman krääsää juuri Vihreiltä siinä missä kaikki muut puolueet ovat tyrkyttäneet minulle yhteensä vain yhden esitteen. Näytän ehkä niin paljon hipinretkulta, ettei minulle ajatella kannattavan antaa muita papereita ollenkaan. En tosin ole edes nähnyt muiden puolueiden tyrkkyjä, mikä johtaa minut ajattelemaan, että kaikista puolueista Vihreät jakaa lehtisiä eniten.

Ensin pidin hassuna sitä, miten materiaalihukkaa harjoittavat vaaleissa kaikista mahdollisista puolueista juuri Vihreät. Kaipa tarkoitus pyhittää keinot: Jos uskoo voivansa vaikuttaa johonkin olennaiseen, ei muutama miljoona paperiarkkia ja ilmapalloa paina paljoa.

Sitten tulin miettineeksi, mitä kaikkea voitaisiin saavuttaa, jos vaalimainontarahat oltaisiinkin ohjattu erilaisiin ekoprojekteihin tai muihin puolueen ideologian mukaisiin rahoitusta kaipaaviin kohteisiin, mitä ne ikinä olisivatkaan. Eikö se olisi varsinkin vaalien alla ollut säväyttävä teko, etenkin jos kaikki muut puolueet olisivat tuttuun tapaan käyttäneet rahansa roskan valmistukseen?

En ole perehtynyt asiaan, mutta vaalirahojen ohjaaminen muuhun kuin kampanjaroskan ostamiseen on todennäköisesti lainvastaista, mikä on itse asiassa aika kieroutunutta. Kehysjärjestelmä vaikuttaa minusta vähän mädältä hyväksyessään ja jopa tukiessaan nykyisen kaltaista sirkustelua maailman muuttamisen sijasta.

Ellen sitten asiaan perehtyessäni yllättyisi.

Mutta missä ovat teot?

Posted in: Mainonta, Politiikka